The practice of public relations is all about earning credibility. Credibility, in turn, begins with telling the truth. Public relations, then, must be based on doing the right thing – in other words acting ethically.” (Fraser P. Seitel, The practice of public relations, 2007, p. 108)

Aveam programată altă temă pentru acest articol, însă în lumina recentelor întâmplări, am ales să scriu despre etica în comunicare. Un subiect dezbătut în nenumărate rânduri, un subiect care a adunat milioane de pagini în cărțile de specialitate, însă care este mai necesar decât oricând în peisajul actual. Într-o lume mediatizată până la nucleu, a respecta un set minimal de principii etice constituie o măsură de igienă a profesiei pe care ar trebui să o aplicăm cu toții.

În mod tradițional, practica eticii în PR este reglementată de codurile etice elaborate de cele mai importante asociații profesionale. Practicienii de relații publice sunt însă liberi să adere sau nu la aceste grupuri, nefiind pasibili de penalizări dacă înregistrează derapaje de conduită. Aceste probleme pe care codurile etice le ridică nu sunt nici noi, nici limitate strict la domeniul relaţiilor publice. Pentru a ne putea face însă meseria la un nivel care să depășească mediocritatea, avem nevoie de etică. Pentru că invariabil vei fi pus în situația de a contribui sau a lua tu insuți/însăți o decizie strategică pentru propriul business sau pentru clienții tăi, iar luarea acestei decizii implică și o componentă etică.

OK, poate nu putem parcurge toate codurile de etică și poate nu avem timp pentru a face acest lucru. Însă cred că poate fi de un real ajutor să ne construim și să ținem cont de un set de valori, principii, direcții de conduită, în activitatea pe care o desfășurăm în calitate de comunicatori.

Care sunt cele trei elemente de etică profesională pe care eu le respect no matter what:

  1. Adevărul primează

Regulă de aur pentru mine, pentru că nerespectarea sa poate aduce prejudicii majore la nivel de reputație și business. Prin acțiunile de comunicare pe care le desfășurăm, construim punți, relații între entități, relații ce au nevoie de încredere pentru a fi sustenabile. Ori dacă ai mințit, chiar și o singură dată, îți pierzi din credibilitate.

  1. Transparența

Mai ales în contextul comunicării 24 din 24, facilitat de rețelele sociale, a fi transparent și onest față de audiența ta este este un principiu ce ar trebui să ocupe un  loc de podium în prioritățile de comunicare ale oricărei companii. Partea bună a acestui aspect este că poate construi o bază de dialog onestă și că acest lucru poate lucra în avantajul organizației în cazul unei crize.

  1. Valorile personale

Propriile valori și principii își pun amprenta asupra modului în care ne facem meseria de comunicatori. Iar acestea pot fi un ghid de comportament mai eficient și mai autentic decât codurile impuse. Onestitatea, acuratețea, respectul față de celălalt și față de munca pe care o depun sunt câteva dintre principiile care contează pentru mine.

Nu cred că există o rețetă standard sau general valabilă, cred doar că este nevoie să acordăm eticii mai multă atenție și să trecem prin filtrul ei acțiunile noastre. Cred că ar fi benefic ca fiecare dintre noi să își construiască un set de principii cu care să rezoneze și care să respecte în genere principiile eticii. Poate acesta ar fi un prim pas pentru reașezarea la locul pe care îl merită a unei industrii care a oferit destul de multe exemple de „așa nu” în domeniul eticii. Unele chiar recente.