Se făcea că era primăvara anului 2016, într-o zi în care Beyonce, pioniera în materie de lansări-surpriză, avea să stârnească milioane (sau chiar miliarde) de reacții cu ajutorul celui mai recent album al său, Lemonade –  prin prisma compoziției pieselor sale, atât ca text, cât și vizual, dar și prin strategia de marketing bine pusă la punct din spatele lansării. Eu voi povesti despre ultima.

What, when, where & how to tease like a pro

Sugar, spice and everything nice sau în traducere liberă  – se ia o bucată platformă de socializare, să zicem, Instagram, se adaugă două videouri misterioase și se bagă în cuptor. Lăsăm la copt pentru câteva zile, anunțăm toți fanii de lansarea unui nou proiect fix înainte de un nou turneu și așteptăm până se agită bine toată lumea din jur. Atunci când observați că tensiunea a atins pragul maxim, asezați-vă confortabil pe canapea și bucurați-vă de entuziasmul molipsitor provocat de rodul muncii voastre. Pentru că meritați.

Deși nu a fost pentru prima dată când artista a preferat să îmbrățiseze elementul surpriză, renunțând la marketingul & PR-ul tradițional, rezultatul a fost poate chiar și mai savuros. Lansarea a fost una neașteptată și, mai mai mult de atât, nu a beneficiat de suportul “mașinăriei standard de promovare a industriei muzicale”. În schimb s-au folosit așa cum au știut mai bine de principiul anticipării, atent construit de o puternică echipă de PR. Evident, reacțiile nu au încetat să apară – puteți vedea aici și aici.

Cu ce concluzii plecăm acasă? Before this, lemonade was just a drink.

Este adevărat că în general (și din păcate), noi oamenii de comunicare nu ne confruntăm prea des cu un asemenea nivel de expunere, însă, ca din orice experiență, putem trage câteva concluzii, numai bune de pus în aplicare:

Multimedia – într-o eră în care fiecare bucățică de text trebuie să vină la pachet cu un vizual puternic, Beyonce a știut, fără doar și poate, cum să valorifice acest trend la maximum. A depășit barierele unui videoclip clasic și a dus totul la un alt nivel, creând o experiență multimedia pentru fanii săi – da, știu, știu, multimedia nu este tocmai news flash pentru oamenii de PR, însă partea cea mai importantă este nevoia de experimentare și de identificare a noi modalități de introducere a elementelor multimedia în campanii.

Elementul surpriză – majoritatea fanilor și a actorilor media știau oarecum ce îi așteaptă, dar asta cu siguranță nu a potolit setea publicului larg (și nu trebuie să uităm niciodată de aceasta). Din contră, a dus la o accentuare a speculațiilor și entuziasmului cu privire la lansarea albumului.

Ah, am să las asta aici pentru cei la care încă nu a ajuns. Enjoy: