În imobiliare se spune că există trei criterii pentru alegerea unui imobil – locația, locația și iar locația. Și în cazul crizelor din domeniul comunicării avem tot trei legi. Fie că ești PFA sau multinațională, fie că ești trainer sau o firmă de stat, nu contează – criza nu alege. Exiști, vei avea parte de o criză, it’s that simple. Repet cu alte cuvinte: orice faci, chiar și activități aparent crises proof precum… origami, cursuri yoga, cookies, o criză te va lovi  și pe tine. Dacă faci ceva, vei avea parte în viața asta de un moment dificil. De ce? Păi pentru că, între taxe și moarte, care se știe, sunt absolut sigure, criza e al treilea lucru, din mijloc.

Un client nemulțumit care inundă rețelele sociale de calificări nemeritate despre afacerea ta, o schimbare bruscă a legislației fiscale care te transformă peste noapte din firmă profitabilă în infractor fiscal, un concurent care apelează la lovituri sub centură pentru o felie mai mare din cota de piață – putem scrie o carte cu motivele pentru care SE VA ÎNTÂMPLA.
Acum, că ai aflat că vei avea parte de o criză și nu ai cum să o ocolești, hai să vedem cum să o primești ca la carte.

În primul rând, trebuie să te pregătești

Așa cum în artele marțiale sportivii stau într-o poziție care să minimizeze impactul loviturii adversarului, așa trebuie și tu să lași la vedere cât mai puțin, ca să nu te muște cobra sau să te sugrume pitonul. Uite un exemplu, aparent minor. Ai antivirus plătit la zi? Dacă nu, s-ar putea ca următorul val de malware să îți dea peste cap afacerea și vei regreta că nu ai ocolit o criză previzibilă. Pentru lucruri mai complicate du-te la un doctor specializat în comunicare de criză, așa cum faci când vrei să știi dacă ai colesterolul crescut și riști să faci infarct.

Fă-ți prieteni

Nimic nu e mai credibil decât un prieten sincer care vorbește “de bine” despre tine atunci când mulți aruncă cu ce nimeresc în direcția ta. Dacă ți-ai cultivat clienții, ai un dialog constant cu autoritățile și dacă ești un bun vecin al comunității, atunci cu siguranță că cineva, poate de unde nu te aștepți, va avea vorbe bune despre tine atunci când ți se pare că s-a dezlănțuit iadul pe pământ.

Construiește scenarii

Cu ajutorul specialistului, găsește cele mai bune metode de a detensiona o criză. Dacă ai de a face cu mulți clienți, atunci e bine să ții strâns legătura cu ei – pregătește oamenii care iau legătura cu ei să fie customer oriented, chiar dacă te costă mai mult salariile lor. Nu lăsa un junior fără experiență să răspundă unui client furios – cine seamănă vânt culege o furtună mai mare decât Irma.

Învață să recunoști criza

Acum că ești pregătit, e bine să știi când să intri în scenariul de criză. De principiu, cu cât mai repede cu atât mai bine. E plină lumea de crize care au fost lăsate din mână. Să ne gândim doar la Dieselgate- un raport a menționat fraudele cu 5 ani înainte de izbucnirea scandalului! Cineva a avut timp să se pregătească de criză, dar nu a prea făcut-o, se pare.

Execută planul stabilit

Dacă la cutremur trebuie să cobori pe scări, nu cu liftul, și în cazul unei crize trebuie să faci lucrurile deja stabilite și repetate. Află care este situația reală. Comunică tot, nu ascunde lucruri, pentru că nu faci decât să pui paie pe foc. Arată că faci tot ce îți stă în puteri să îndrepți lucrurile.

După potop: învață de pe urma crizei

Ca să adaptăm un pic o vorbă celebră, firmele care nu învață din istorie sunt condamnate să o repete. Analizează ce a mers și ce nu a mers din executarea planului de criză. Și, mai ales, cum poți îmbunătăți lucrurile. Pentru că nimeni nu îți poate garanta că vei avea parte de o singură criză în viață…