Nu de puține ori, noi, cei care lucrăm în comunicare sau advertising, obișnuim să avem observații asupra modului în care sunt redactate briefurile pe care le primim. Și nu facem acest lucru din dorința de critica sau de „a ne arăta mușchii”, ci mai degrabă, din nevoia de a răspunde corect așteptărilor clienților.

Așteptările clienților sunt mari, calitatea livrabilelor pe care ne-o autoimpunem este și mai mare, iar numitorul comun al acestora este, ați ghicit, Măria sa Brieful. Ei bine, în momentul în care primim un brief incomplet, regula de aur este următoarea: punem întrebări. Multe întrebări. Punctual, pentru fiecare ramură în parte, până când avem o perspectivă corectă asupra proiectului. Este adevărat, însă, că uneori aceste informații suplimentare pot părea detalii; de fapt ele fac parte din minimul de informații pe care ar trebui să le conțină un brief de comunicare. Pentru că atunci când treci la următoarea etapă, brainstormingul, un brief complet este esențial în conturarea strategiei de comunicare. Practic, dacă avem toate temele făcute, acesta este momentul în care în branstorming scoatem asul din mânecă – ideea stategică. Odată ce o avem pe aceasta, jumătate din treabă e deja făcută.

Trecem la subiect, căci – vorba lungă, sărăcia omului –, iată care sunt principalele informații pe care trebuie să le conțină un brief de comunicare:

  • Descrierea & backgroundul campaniei

    Care este contextul proiectului, cum se poziționează compania, alte proiecte asemănătoare derulate, competiția și cum comunică aceasta.

  • Obiectivele

    Ce probleme trebuie rezolvate prin campanie și ce ar trebui să obținem la finalul ei. Este foarte important ca obiectivele să fie foarte clar exprimate întrucât, la finalul campaniei, rezultatele vor fi măsurate în funcție de obiectivele stabilite.

  • Publicul țintă

Principal și secundar și ce știm despre el. Audiența către care vrem să ajungă mesajul cheie. Cu cât publicul țintă este mai specific și bine structurat, cu atât mai mult acesta poate oferi beneficii strategice relevante și semnificative.

  • Evaluarea consumatorilor

Este importantă deoarece ne ajută să înțelegem ce se întâmplă de fapt în mintea cosumatorului, astfel încât să putem anticipa cum vor reacționa la mesajul brandului. Practic, trebuie să avem în vedere faptul că interesele consumatorilor se bazează pe înțelegerea consumatorilor.

  • Strategia de comunicare

  • Beneficii – ce beneficii oferă campania.
  • De ce să crezi în campanie – ce promite brandul și cum se diferențiază.
  • Elemente de brand – identitate vizuală, valori etc.

 

  • Instrumente de evaluare și măsurare

Stabilirea criteriilor de măsurare a rezultatelor, după finalizarea campaniei.

  • Timing

În cazul în care este stabilită lansarea campaniei, este necesar un calendar de desfășurare a proiectului.

  • Buget

Un buget orientativ este întotdeauna necesar, pentru a evalua corect și dimensiunea campaniei.

  • Deadline

Care este data limită pentru trimiterea primei propuneri.

Blog GIFs - Find & Share on GIPHY

Dacă brieful de comunicare conține cel puțin aceste informații, care stabilesc clar parametrii situației, atunci vom gândi cele mai eficiente soluții pentru clienții noștri, în conformitate cu așteptările și cerințele lor. Acum, un brief complet nu garantează și eficiența conceptelor, dar șansele unui rezultat favorabil cresc semnificativ dacă există un plan cu informații relevante. Și evident, numărul mailurilor schimbate între client și agenție scade cu 80%! 🙂