Fie că e vorba de conștientizarea misiunii organizației, poveștile unor oameni care beneficiază de serviciile tale sau promovarea unui eveniment în comunitate, ONG-urile au și ele nevoie să se facă auzite și cunoscute. De cele mai multe ori lipsa resurselor financiare sau umane împiedică aceste organizații să se promoveze așa cum ar trebui, lasând comunicarea în plan secund.

Sursă foto www.eatnorth.com

Mai jos îți propun cinci pași pe care îi poți face in-house fără bani (foarte mulți 😊)

Strategia de comunicare sau despre barca care plutește în derivă dacă nu știe în ce port trebuie să ajungă

Sigur orice strategie bună începe cu întrebarea unde vreau să ajung și de ce vreau să ajung acolo, însă o strategie de comunicare trebuie corelată și cu obiectivele organizației, căci la urma urmei comunicarea te ajută să-ți îndeplinești aceste obiective. Bun, și de unde începi? Păi în primul, trebuie să-ți pui multe întrebări, ție și celor cu care lucrezi: Ce vreau să comunic? Când? Unde? Către cine? Prin ce mijloace? Ce sper să obțin prin aceasta comunicare? Cum evaluez dacă am avut succes sau nu? Un prim pas e să așterni într-un document toate răspunsurile și să clădești de acolo direcția. Nu trebuie să fie ceva complicat pentru început, important e să-ți clarifici ție către ce port vei naviga și cum vrei să faci asta. O strategie bună face diferența între a da la vâsle și a avea o velă 🙂

Așa da: a) implică mangementul pe tot parcursul procesului b) cercetează și analizează contextul în care activezi c) identifică obiective clare de comunicare

Așa nu: a) să-ți creezi așteptări vagi precum „vreau să audă lumea de mine„ b) să te arunci în tactici, înainte să-ți răspunzi mai întâi la întrebările de mai sus c) să crezi că a dezvolta o strategie se face peste noapte

Blogul organizației construiește credibilitate și expertiză

Dacă nu ai făcut-o deja, fă-ți un blog pe website. E una dintre cele mai bune metode de promovare cu privire la organizația ta. Ideea e să publici articole în mod regulat, pe care poți după aceea să le share-uiești pe canalele social media. Scopul este ca organizația ta și cei care o reprezintă să devină lideri de opinie în domeniul în care activezi, publicând articole informative, educaționale sau de opinie cu privire la evenimentele din comunitate, povești sensibile, de interes uman sau să aduci în discuție o problemă de interes general. La fel de important e ca scriitura să aibă condei, să fie interesantă și relevantă pentru cei cărora te adresezi. De exemplu dacă ești o organizație care militează pentru drepturile persoanelor cu dizabilități ai putea scrie un articol despre top cinci probleme cu care se confruntă acești oameni atunci când se deplasează cu transportul în comun în București

Așa da: a) scrie natural ca și cum ai vorbi cu cineva, de la om la om, fără exprimări alambicate și limbaj de lemn b) foloseste și comunicarea vizuală: foto, GIF-uri, infografice care să exprime ce vrei să transmiți c) creează un plan de articole pentru o lună ca să te poți organiza mai bine

Așa nu: a) să fii boring și neinteresant, cere feedback de la colegi și vezi ce părere au b) să vorbești în continuu despre cât de minunată e organizația ta, nimănui nu-i place o persoană care vorbește numai despre sine c) nu scrie foiletoane, keep it short and sweet

Comunicatul de presă n-a murit. Doar trebuie scris mai bine.

Sursă foto www.mountainmedia.com

Probabil cel mai important aspect pe care ar trebui să-l reții atunci când scrii un comunicat de presă este că acesta trebuie să fie relevant pentru cei din lista de distribuție și că materialul trebuie să informeze, nu să promoveze o agendă proprie. Cu excepția unor noutăți wow despre organizația ta care ar putea fi relevante pentru societate, cel mai probabil va trebui să găsești unghiuri de abordare noi și să aduci informații utile si relevante, prezentând în același timp o informație cu privire la activitatea organizației. De exemplu, deschiderea unui centru pentru persoane fără adăpost în sectorul 5 din București este o noutate locală care probabil nu va ajunge pe site-urile marilor publicații, dar dacă comunicatul tău de presă vorbește despre situația persoanelor fără adăpost din România și vii cu statistici, informații la zi, poate si o interpretare sociologică a fenomenului din partea unui expert, șansele ca acest comunicat să fie preluat cresc.

Așa da: a) implică experți în transmiterea informațiilor căci adaugă credibilitate b) fii vizual și include infografice, videografice, fotografii și orice poate capta mai bine atenția c) folosește subtitluri și intertitluri pentru a puncta mesajele cheie

Așa nu: a) să crezi că un comunicat de presă e o reclamă la un produs sau serviciu b) să folosești un limbaj scorțos și boring precum: inovație, parteneriat, termen lung c) să crezi că ceea ce ai tu de transmis e cel mai important lucru din lume

Voluntarii, donatorii și susținatorii, cei mai buni purtători de mesaj

Cea mai bună metodă de a îmbunătăți impactul acțiunilor de comunicare și PR este aceea de a cultiva permanent relația cu donatorii, voluntarii și susținătorii organizației, căci la urma urmei aceștia sunt oamenii care îți sunt cel mai aproape. Implică acești oameni în ceea ce faci, vorbește cu ei, află ce-i motivează, ascultă-le poveștile și mai important poate decât orice, adună-i măcar o data pe an împreună, să se cunoască, să știe unii de alții și să construiască mai departe. Poate fi Ziua Internaționala a Voluntariatului sau poate fi aniversarea anuală a organizației, indiferent de ocazia aleasă, asigură-te că acești oameni se simt valorizați, recunoscuți pentru eforturile lor și că prin ceea ce fac contribuie la misiunea organizației.

Așa da: a) să ai o bază de date actualizată cu voluntari și susținători b) măcar o dată pe lună să le trimiți un email prin care să le spui ce ai mai făcut și ce plănuiești să faci c) roagă-i să scrie un articol pentru blogul organizației

Așa nu: a) să le ceri ajutorul și după aceea să uiți de ei b) să nu le oferi feedback c) să simtă că nu schimbă cu nimic lumea

Grupurile de pe Facebook aduc oamenii împreună

Sursă foto www.profitparrot.com

Să aduci oameni împreună în IRL (in real life), în cadrul unui eveniment, e o muncă destul de grea care necesită multe resurse, resurse pe care multe organizații nu le au. O alternativă la aceste evenimente (sau poate o acțiune care să vină în completarea acestora), este să aduni voluntarii, donatorii și susținătorii într-un grup pe Facebook prin care să vorbești cu ei, să împărtășeși idei, propuneri, gânduri, și să le arăți desigur ce face organizația ta cu ajutorul lor. De aici se pot naște idei noi de proiecte, colaborări și de ce nu chiar să atragi noi susținători din cercul social al celor care îți sunt deja aproape. Crearea unei pagini de Facebook pentru organizația ta e un pas important și e corect să-l faci, însă trebuie să știi că gestionarea ei necesită un efort constant, atât uman cât și financiar. Creșterea unui pagini necesită atât un conținut bun cât și un know-how bun pe partea de digital marketing.

Așa da: a) pune întrebări, cere-le oamenii să contribuie cu idei b) share-uiește cu ei planurile de viitor ale organizației și intreabă-i ce părere au c) cere-le ajutorul atunci când e cazul

Așa nu: a) să faci grupul și să postezi o dată pe lună c) să faci grupul și să postezi de trei ori pe zi c) să devii agresiv dacă cineva nu-ți împărtășește ideea sau vine cu alte idei noi

Sharing is caring 🙂