Ce ați spune daca ați putea întreba un oracol care să vă prezică cum vă veți petrece următoarea vacanță? Tare, nu? Ei bine, din păcate noi nu știm de existența unui astfel de oracol, (nici nu v-am spune dacă l-am cunoaște pe unul) dar big data ne poate ajuta să știm cât mai multe despre viitoarea noastră călătorie. Ce linii aeriene dau rateuri mai des, pe ce aeroporturi se înregistrează cele mai multe incidente de zbor și până la urmă e mai bine să zbor cu low cost sau cu un operator tradițional?

Ca să fie sincer, genul de articole despre plaje cu nisip fin și mare de smarald (sau sute de kilometri de pârtii pentru schiori, ca tot e sezonul), orașe încântătoare numai bune de descoperit, tips&tricks pentru cele mai celebre atracții, restaurante demne de vizitat, cele mai bune zone de shopping, nu îmi sunt suficiente. Și se vede din știrile din ultimul timp că nu sunt singurul – tot mai mulți consumatori de știri vor mai mult. Dar este important pentru cine se pregătește să plece într-un city break la Viena care a fost numărul incidentelor de zbor de pe aeroportul Henri Coandă din București? Răspunsul ține de context.

Dacă ai afla când se înregistrează cele mai multe incidente, care sunt companiile care au cele mai multe întârzieri și anulări pe relația București-Viena și că operatorii low -cost înregistrează în general mai puține probleme ca operatorii tradiționali (de multe ori mai scumpi), poate ar fi mai interesant un articol pe această temă, nu? Așa au simțit și jurnaliștii care scriu constant despre incidentele de zbor – fac topuri ale celor mai bune/slabe companii aeriene, ale destinațiilor cu cele mai puține incidente de zbor și ale comportamentului călătorilor când descoperă că bagajele nu au ajuns la aceeași destinați cu ei. Iar  informațiile relevante oferite de big data, extrase din sistemul de rezervări, nu se opresc aici: putem afla de exemplu ce performanțe are compania cu care vrem să zburăm pe ruta aleasă și care sunt șansele ca la destinație să avem parte de surprize, cum ar fi întârzierea cursei spre Viena.

Chiar daca nu vorbim propriu-zis de data journalism în acest caz, informațiile detaliate oferite de sistemul de rezervări ne ajută, dacă sunt organizate astfel încât să fie relevante, să plecăm cu dreptul în vacanță. Nu sunt oracol, dar pot să spun că ghicesc că veți citi cu atenție următorul articol plin de informații despre călătoriile cu avionul…