Zilele trecute, în timp ce documentam un comunicat de presă, m-a fulgerat un gând. Oare în comunicare este mai important felul în care transmitem mesajul sau tema/subiectul propriu-zis(ă)?! Sigur, la prima vedere am fost tentată să cred că subiectul este cel mai important, adică ai temă interesantă, ai apariții în mass-media, ai coverage, ai tot. Dar, judecând îndeaproape, situația nu este atât de simplă. Poți avea subiect bun, dar mesajul să nu fie corect transmis sau trimis către audiența greșită. Cu ce te ajută atunci coverage-ul, dacă mesajul răspândit nu e cel dorit sau este, dar ajunge la un public pe care tu nu ți-l dorești?

Revenind la issue-ul de la care am pornit, concluzia mea a fost următoarea: sigur, numărul aparițiilor este important (și pentru noi, și pentru client), însă nu este primordial, mai ales atunci când tema pe care o comunici nu este una generală, una sexi, cum spunem noi, ci una mai degrabă nișată. Atunci intervine puterea mesajului, abilitatea specialistului de a extrage cele mai puternice și potrivite idei, dintr-un subiect care, la prima vedere, nu spune nimic interesant pentru marea masă a publicului.

Ca să vorbim și mai aplicat, una dintre temele pe care le-am tratat cu atenție, având în vedere cele spuse mai sus, a fost cea a cauzelor sociale – care sunt multe pe agenda publică și de obicei toate spun același lucru. Iar coverage-ul e minim, asta dacă nu ții cont de trei aspecte pe care eu le consider sfinte atunci când comunici un subiect de acest tip:

Extrage mesajul potrivit

Nu comunica generalist, povestea în sine – în ansamblul ei, ci alege-ți unghiul diferit, ce o face pe această cauză socială să fie una specială pentru tine, pentru cititorii de rând.

Comunică vizual – cultivă EMOȚIE

Este o regulă care se aplică întotdeauna, însă aici cu precădere. Ai o cauză despre copii sau persoane nevăzătoare, atașează-i mesajului tău una-două fotografii REALE cu subiectul propriu-zis, într-o ipostază care face legătura cu tema comunicată, dar care stârnește empatie și dorința de ajuta, nu milă. Sau dacă ai un video interesant și emoționant… și mai bine, folosește-l la adevăratul lui potențial.

Rezultate, cifre și iar rezultate

Comunică contribuția pe care ai dus-o acestei cauze sociale, de la ce ai plecat și unde ai ajuns, un fir roșu al problemei. Ce investiții s-au făcut și care a fost rezultatul final. În fine, comunică finalul fericit – happy end-ul. 😊 Dar comunică-l și pe acesta diferit, vizual, într-un infografic creativ.

Acestea ar fi principalele trei sfaturi pe care eu le-aș da, dacă cineva mi-ar cere părerea. Mai sunt si altele, știu, cum ar fi audiența, media pitchingul – dar pe acestea le vom trata în materialele următoare. 😊