Percepute adeseori de către angajați ca un moment de relaxare alături de colegi, pe de-o parte, sau ca o sedință clasică de management de către angajatori, pe de altă parte, teambuilding-urile se pot dovedi uneori ineficiente. Acesta este și motivul pentru care, în prezent, multe companii au renunțat la organizarea unor astfel de activități, preferând să investească resursele în metode individuale de fidelizare şi creştere a performanţelor angajaţilor.

Companiile mari, cu o cultură organizațională bine dezvoltată, înțeleg cât de valoroase sunt trainingurile şi teambuilding-urile pentru echipele manageriale şi de specialişti. Crearea, motivarea și fidelizarea unei echipe cu performanțe rămâne una dintre cele mai importante și dificile sarcini cu care se confruntă companiile. Dar ce anume este atât de provocător?

Identificarea unei probleme în interiorul companiei și setarea unui obiectiv reprezintă prima și, poate, cea mai importantă etapă în derularea unei astfel de activități. Pe lângă obiectivele clasice, pe care le cunoaștem cu toții (stimularea lucrului în echipă, a comunicării, încurajarea inovării și a creativității, networking-ul, s.a.), programele de teambuilding trebuie gândite plecând de la specificul companiei, tipul angajaților, provocările cu care se confruntă în fiecare zi; în funcție de acestea se stabilește un obiectiv clar și, implicit, o temă (un concept umbrelă 😊) care să îmbrace toate activitățile.

O rețetă pentru un teambuilding de succes cu siguranță nu există, însă sunt câteva aspecte pe care companiile trebuie să le aibă în vedere atunci când organizează un astfel de eveniment, care țin mai degrabă de conturarea proiectului decât de implementarea lui:

  • Un concept unitar, declinat în toate tipurile de activități
  • Un mesaj principal, transmis de către toții vorbitorii, astfel încât, la final, participanții să rămână cu o idee clară
  • Un mix de activități alese în funcție de concept și de specificul angajaților. Mixul ar trebui să îmbine seminarii strategice (desfășurate pe departamente, specializări etc.), speech-uri motivaționale/inspiraționale (susținute atât de membrii din top management, dar și de către invitații externi), exercițiu de teambuilding (alegerea unui joc potrivit pentru întreaga echipă; nu toți participanții se simt confortabili cu anumite tipuri de activități), momente de entertainment (concert live, petrecere tematică etc.), dar și timp liber (alocarea unui timp între activități astfel încât participanții să reflecteze la rezultate și procese, lecții învățate).
  • Activități cât mai interesante pentru participanți, astfel încât să se simtă în permanență implicați și motivați (pericolul fiind plictiseala).
  • Un program echilibrat, desfășurat sub coordonarea unui moderator care să creeze o atmosferă relaxată de co-working.
  • O locație aflată în afara zonelor metropolitane, ferită de aglomerație și zgomote cotidiene
  • Perioada de desfășurare: toamna (fiind perioada în care companiile centralizează rezultatele anului în curs și setează strategiile pentru anul viitor), pe parcursul a cel puțin două zile.
  • Asumarea unei serii de acțiuni concrete post-team building ca rezultat al lecțiilor învățate.

Eficiența unui teambuilding poate fi măsurată prin intermediul unui chestionar de feedback, colectat la finalul activității. Este util, poate oferi inclusiv insight-uri pentru edițiile următoare. Dar, lăsând deoparte tehnicile birocratice, mai este necesară o altă dovadă atunci când entuziasmul din ochii participanților este evident? 😊