Ce are a face comunicarea cu matematica? Nimic – am spune, dacă ne gândim că mai mult de jumătate dintre absolvenții facultăților umaniste încă au fiori pe șira spinării când își amintesc de algoritmi și integrale. Dar, dacă aruncăm o privire mai atentă, vom vedea că pe prima pagină a website-urilor celor mai citite publicații de știri din România (și nu numai) aproximativ o treime dintre titluri conțin cel puțin o cifră. Un procent, un top, o sumă, un an sau o vârstă, fie că ne place sau nu, înțelegerea noastră se încăpățânează să fie mai puțin artistică decât ne-o imaginăm a fi 😊.

Cbc GIFs - Find & Share on GIPHY

Acesta este probabil și motivul pentru care unele dintre cele mai de succes campanii de comunicare se inspiră mai puțin din Barnum sau Ivy Lee și mai mult din Pitagora, rezultatele fiind la granița fină, foarte fină, între artă și știință. Pentru că o cercetare riguroasă, calitativă și cantitativă, va da insight-uri pe care intuiția nu le poate detrona vreodată. Informații care există pretutindeni în jurul nostru și pe care trebuie doar să avem motivația să le culegem și să le așezăm în forma de care avem nevoie, astfel încât să ne contureze o imagine clară a nevoii căreia ne adresăm. Unii au făcut asta cu măiestrie:

Great Data Is the New Cool Data

Dincolo de Small Data și Big Data, ceea ce cu toții căutăm sunt cifrele și informațiile la care rezonăm. Acele cifre care ne fac să zâmbim și să ne iubim un pic mai mult unii pe alții, sau, dimpotrivă, ne dor și ne frustrează, ridicându-ne de pe canapele și punându-ne la treabă. Numele lor este Great Data și nu au manual de utilizare, dar știm sigur că pot muta munții din loc:

Ce ne învață ele însă? Că într-o diversitatea ca cea în care trăim azi, intuiția nu este suficientă și o cercetare face cât o mie de căi bătute. Și că matematica, indiferent de sentimentele care ne leagă de ea din perioada studiilor, se poate transforma în artă cât ai spune „Am o idee!”.