Analiza rețelelor sociale ca parte din strategia digitală a unui brand este una dintre multele puncte de pe o listă lungă de activități pe care le facem pentru clienții agenției, înainte de a le propune o strategie nouă. În anumite momente din an, analize intermediare sunt efectuate pentru a calibra mesajele și strategia inițială de conținut sau de media.

O atenție sporită este acordată reach-ului și engagement-ului paginilor de Facebook; cu o acoperire de 9mil utilizatori este practic singura rețea de socializare din România cu adevărat importantă.

Dacă pagina de Facebook funcționează pur organic, fără buget de media investit în promovarea postărilor sau pentru creșterea comunității, sau nu este atent monitorizată și calibrată trebuie să te aștepți ca atât reach-ul cât și engagement-ul să fie foarte scăzute. Acest lucru face practic ca efortul tău de conținut să fie inutil întrucât nu ai audiență către care să-l livrezi.

Ce înseamnă Reach ?

Reach-ul măsoară numărul de persoane care v-au văzut postarea într-o anumită unitate de timp. Cu un anumit sprijin plătit (recomandat), acoperirea postării crește exponențial.

În rețelele sociale acest lucru poate deveni dificil deoarece nu toți cei care vă urmăresc pe diferite platforme văd conținutul postat. În mod ideal, dacă ai 1.000 de fani pe pagina de Facebook, dorești ca minim 1.000 de persoane să vadă conținutul publicat pe pagină. Dar din cauza mai multor factori cum ar fi algoritmii proprii Facebook, precum și post-frecvența, nu toți fanii paginii vă vor vedea conținutul publicat, cu atât mai puțin să interacționeze cu el. Astfel, reach-ul este un indicator despre cât de mulți oameni au văzut postarea în feed-ul lor de noutăți într-un anumit interval de timp bine definit. Ce înseamnă Enagement ?
Enagagement-ul este unitatea de măsură care reprezintă suma acțiunilor (like, share, comment, click pe un link, click pe imagine, vizualizat un video etc) întreprinse de utilizatori pe posturile paginii tale într-o anumită unitate de timp.

Este de la sine înțeles că o postare cu o rată crescută de engagement are un potențial crescut să devină virală scăzând presiunea pe bugetul de media.

Care este diferența dintre REACH și ENGAGEMENT ?

Întrebarea corectă este „Care este scopul campaniei?”.

Plecând de aici, luând în calcul tipul comunității căreia îi livrăm mesajul, alegem ce este mai potrivită – o campanie de REACH sau de ENGAGEMENT.

Concluzie

Este foarte ușor să cazi în capcana unei audiențe foarte mari, să îți dorești reach mare la postări și fani mulți pe pagină însă o audiență mare dar care este inertă la mesajele paginii înseamnă efort în zadar; pentru crearea strategiei, pentru crearea conținutului, pentru managementul comunității și apoi pentru crearea și managementul campaniei de media. Dacă nu sunt corelate corect mesajele, cu audiența și apoi cu tipul de campania se aruncă practic bani în foc. Fie că alegi o campanie de brand awarness, reach, trafic, engagement, app instal, video views, lead generation etc, targetarea (alegerea publicului căruia îi livrăm mesajul) este esențială și de fiecare dată este cheia succesului.

Soluția optimă este ca în paralel de campania de reach să avem și o strategie funcțională de engagement a noii comunități create prin conținut creat special pentru aceasta. Doar în modul acesta putem păstra constantă curiozitatea fanilor vechi dar și noi, crescând astfel engagement-ul postărilor.

Reach-ul, audiența postărilor, este accesibil relativ ușor însă engagement-ul este diamantul oricărei campanii de media corect segmentate.